Om äldre målarmästare och deras recept

De målare som verkade från 1700-talet och fram till 1900-talets början tillverkade sina färger själva. Under början av 1990-talet gjorde jag en intervjustudie med äldre målarmästare från hela Sverige i syfte att dokumentera deras recept. Det visade sig att det inte var så enkelt. Ingen av de tjugo målare jag intervjuade kunde ge mig något exakt recept. För dem handlade det om hur färgen skulle kännas. Till exempel som honung,,,. De ville istället berätta om sina förhållningssätt till underlaget, färgen och hantverk. Och allt detta varierade i sin tur med objekten och uppgiften. Prova gärna våra recept, de kan vara en grund att stå på, men experimentera också med egna varianter. Känn friheten i att skapa och upptäcka ett historiskt hantverk på riktigt!

Vit Linoljefärg utomhus

Framåt sekelskiftet 1900, började färdigrivna pastor av vit linoljefärg säljas och användas som en bas för ljusa färger. Mandelgren Vit Linoljefärgpasta är en sådan. Vi använder lika delar av våra traditionella recept av kokt linolja från 1770 och 1851 som bindemedel och en väl avvägd blandning av zinkvitt och titanvitt. På toppen lägger vi några droppar Penselolja för att hindra skinnbildning. Vill du göra den själv så är receptet här:

Du behöver:

2,5 liter Linolja Exteriör

1,5 kg Zinkvitt

3,8 kg Titanvitt

40 gram Grön Umbra

Ett par droppar Penselolja (ca 30 ml)

 

Gör så här:

 1: Tag ca 40 gram Linolja Exteriör i en liten burk och tillsätt lika mycket Grön Umbra. Rör om noga och ställ åt sidan.

2: Häll resten av linoljan i botten på en 5 – 10 liters plåthink.

3: Tillsätt Zinkvitt lite i taget under omrörning. Rör gärna om med hjälp av en omrörare monterad på en borrmaskin.

4: Tillsätt sedan Titanvitt på samma sätt. Rör pastan omsorgsfullt och låt den stå och vila, gärna under natten.

5: Blanda slutligen i den lilla burken med Grön Umbra så får den vita färgen en aning ”knäckt” ton i varmt gråvitt.

6: Några droppar Penselolja över ytan innan locket stängs hindrar färgen att bilda skinn. 

 

TIPS!

Om man vill ha en vit linoljefärg med minimal miljöpåverkan så byter man ut Linolja Exteriör mot Linolja Anno 1851 och zinkvitt mot titanvitt. Resultatet blir en högtäckande vit linoljefärg som med fördel kan användas inomhus.

Om organiska lösningsmedel i linoljefärg

Organiska lösningsmedel som balsamterpentin eller lacknafta användes aldrig i utvändiga färger tillsammans med den traditionellt kokta linoljan. Det var först en bit in på 1900-talet, när kokningsprocessen av linoljan moderniserats som man började tillsätta organiska lösningsmedel i grund- och mellanstrykningar för att rationalisera måleriet. Och som sagt, det var i det skedet de utvändiga linoljefärgerna också tappade sin prestanda.

Däremot kunde balsamterpentin, eller "terpentinolja" som det kallades, användas till invändigt oljefärgsmåleri. Läs mer om detta i boken "Historiska Oljefärger" (Länk).

Kulörta linoljefärger

Kulörta färger tillverkas på samma sätt som den vita, men delar av de vita pigmenten byts då ut mot kulörta. Tänk på att det vita pigmentet Titanvitt historiskt sett hör till modernismens färgpalett. Det har en extremt god täckförmåga som ger de kulörta pigmenten en lyskraft som också ofta känns väldigt modern. Bättre då att mjuka upp kulörstarka nyanser med Zinkvitt som ger ett varmare och mjukare intryck och som ger mer av intrycket från det historiska pigmentet Blyvitt. Dessutom är zinkvitt verksamt mot mögelsvampar. Tyvärr måste man dock varna för att allt för mycket zinkvitt gör utvändiga linoljefärger spröda. Läs mer om de vita pigmentens egenskaper och användning i boken "Historiska Oljefärger"(Länk).

Äggoljetempera

En av de mest omtyckta och intressanta traditionella färgtyperna är äggoljetempera. Äggoljetempera används inomhus för både snickeri och som väggfärg för sugande ytor. Den är enkel att göra själv. Med Linolja Anno 1851 finns förutsättningar för en färg med en så miljövänlig profil som någonsin är möjlig och som dessutom är mycket hållbar och som aldrig flagar. Receptet är enkelt. Man vispar ihop en stam-lösning av 5 ägg och samma volymmängd kokt linolja (brukar bli 2 1/2 dl) och tillsätter 2 1/2 - 5 dl vatten.

Sila stam-lösningen och häll på en glasflaska som förvaras i kylen. För att tillverka en färg eller en lasyr blandas traditionella pigment in i stam-lösningen efter behov. Den mindre vattenmängden ger en färg som passar fint på snickeri och möbler, och den större vattenmängden är lämplig för väggfärger. Tänk bara på att äggoljetempera är en färskvara som måste förvaras svalt och har begränsad hållbarhet.

En viktig detalj för att färgen skall hålla är återigen att man inte fuskar med torktiderna. Äggoljetemperan har långa torktider på grund av antioxidanterna i äggulan. Min gamla målarmästare brukade säga att varje skikt måste få härda minst fyra dagar före nästa övermålning. För att ytan skall vara bruks-klar tar det ca en vecka.

Inom loppet av en vecka från färdigstrykning kan ytan poleras med en linneduk. Den får då en sidenglans och blir mjuk och len som en polerad sten. Värt att prova, särskilt på snickeri.