Linoljefärg utvändigt

Vikten av rätt hantverksteknik

Idag är vi vana vid moderna linoljefärger som är förlåtande mot målaren. Därför är det en rejäl utmaning att nu lansera traditionellt kokta linoljor. De historiska kokningsrecepten ger visserligen tillbaka linoljan dess långa livslängd, men den gör också linoljefärgen trögare att måla med. Och används inte den gamla tekniken, att måla tunt med stor kraft, så kan man faktiskt lika gärna låta bli.

Äldre målarmästare sade alltid till sina gesäller att det skulle finnas mer färg kvar i burken efter att de målat, än innan de startade. Givetvis var det en omöjlighet. Men om linoljefärg stryks så tunt som möjligt, så håller den också längre. Se bara på vårt test på bilden bredvid. Plankan till vänster målades som man målar med moderna färger, relativt tjockt, och utan kraft. Plankan till höger målades samtidigt med samma färg men med den teknik som äldre målarmästare berättar om. Färgen arbetas in med kraft i underlaget, och slätas sedan med en moddlare.

Efter att provpanelerna exponerats under ett år syntes tre små prickar, och efter ytterligare två år hade den vänstra plankan som målats med vanlig modern teknik ett väsentligt färgbortfall. Alltså, det lönar sig att snåla med färgen! En liter Mandelgren linoljefärg räcker till ca 20 m2.

Rengöring

På 1700-talet skrapades aldrig gamla färgskikt. Oftast så tvättades de inte heller. Så är det inte idag. De färgskikt som påförts sedan 1930-talet och framåt sitter sällan så bra. Därmed inte sagt att allt måste bort. Tvärtom, så förespråkar vi att om  färgen sitter ordentligt fast efter rengöringen, och inga andra komplikationer förekommer så kan de gärna sitta kvar. Inte minst på grund av att även dessa färgskikt tillhör byggnadens historia.

Tvätta så här:

1: Skölj fasaden med en vattenslang. 

2: Skura sedan rent med en lösning av 30 ml Yes diskmedel och 8 liter ljummet vatten.

3: Skölj till sist bort all diskmedelslösning noggrant med ljummet vatten.

Själva tvättningen kan ibland få gammal färg att resa sig och flagna ändå mer. Därför kommer skrapning efter tvätt. Skrapa bort allt som sitter löst med bra skrapor.

 

Grundning

Ända fram på 1920-talet grundades underlag av såväl trä, sten, stål eller plåt med traditionellt kokt och varm linolja. Man hällde den kokta linoljan i en avlagd kastrull, satte den på elden och värmde tills oljan blev ordentligt varm. Självfallet tog det eld ibland. Numera finns det elektriska termostatstyrda oljevärmare, där man kan ställa in ca 80 – 90°C vilket är en ganska lagom temperatur för att få oljan lättflytande och snabbtorkande utan penslarna förstörs (länk).

Det gäller att ge mer där underlaget suger, t ex i ändträ, och att arbeta ut oljan till ett extremt tunt skikt där det inte suger. Resultatet blir då en jämnt sugande yta som inte är blank, utan har en sidenglans. Innan man lärt sig tekniken kan det bli för mycket, och överskottet kan behöva torkas av med en trasa. Se till att oljan försvinner in i underlaget, och inte ligger ovanpå.

Denna första grundning med varm olja skulle utföras 1 - 2 ggr. Rejäla torktider var det som gällde mellan varje strykning för att få ett stabilt underlag.

Vi rekommenderar två veckors torktid för impregnering på sugande underlag som trä, eftersom urlakade originaldelar suger mycket olja, och ju mer olja desto längre torktid. Det är också en avvägning i förhållande till temperaturer. När nattemperaturen går ned mot +10°C kommer torkningsprocessen att nästan stanna av, vilket betyder att torktiden kanske dubblas. Men vid värmebölja och tropiska nätter minskas istället torktiden. Det är alltså nödvändigt att göra en bedömning av om skikten är övermålningsbara. Använd gärna tum-tricket här bredvid.

Målningsteknik

Rör om i färgburken noggrant innan penseln doppas. Doppa anstrykaren (dvs den runda penseln) i färgen och applicera jämt över ytan med kraft. Låt färgen riktigt gnugga sig fast i underlaget. Tag sedan en torr och ren moddlare (dvs en platt pensel), och drag ut färgen ytterligare några gånger med kraft. Först horisontellt och därefter vertikalt. På detta sätt undviker man att färgen blir påförd i för tjocka skikt. Moddlaren skall alltså inte doppas i färgburken, utan bara användas för att föra ut färgen jämnt på underlaget och fånga upp överskottet av färg. Den måste hela tiden hållas torr och ren, så torka den med jämna mellanrum med en ren trasa. Glöm inte att lägga trasan i en hink med vatten efteråt.

TIPS! 

Rester av olja som värmts och blivit över efter dagens slut bör inte användas till grundning mer. Däremot är den utmärkt som sista tillsats av linolja till slutstrykningsfärgen. Spara överbliven olja i en särskild burk och återanvänd som tillsats till färgen i sista strykningen!

Mellanstrykningar 1-3 ggr

Använd Mandelgren Linoljepasta eller Specialbruten Linoljefärg. Färgen kan gärna vara pigmentrik och skall masseras in i träet med hjälp av penslarna och sträckas ut i mycket tunna skikt med friktion mellan pensel och underlag. Om man jobbar på det sättet får linoljefärgen en extremt god hållbarhet. Proffsen jobbar med två penslar: en anstrykare som doppas i färgburken, och en torr moddlare som avslutningsvis slätar färgen jämn i träets fiberriktning.

Låt färgen torka väl innan nästa skikt. Vi rekommenderar ca 1 vecka mellan strykningarna med färgen vid 20°C.

TIPS!

Den traditionellt kokta linoljan har en högre polymerisationsgrad än modernt kokt linolja. Det bidrar till dess motståndskraftiga egenskaper. Men om man har flera mellanstrykningar kan det också behövas slipas antingen i den våta färgen, eller också mellan strykningarna för att färgen inte skall krypa. Ett enklare sätt är dock att bara måla 1 - 2 mellanstrykningar, och återkomma efter ett par år med den sista strykningen.

Färdigstrykning

Sista strykningen kan gärna vara lite blankare med hjälp av en extra tillsats av linolja. Med hjälp av resterna från den avsvalnade grundoljan får den också bättre utflytning. Tillsätt ca 10 % traditionellt kokt linolja och måla på samma sätt som vid mellanstrykningen, tunt, tunt och sträck ut färgen. Avsluta med moddlaren i träets fiberriktning.

Tecknad bild som visar steg för steg av målningstekniken.

Tecknad bild som visar tumtricket.

Tecknad bild som illustrerar penselföring.

Reducerat antal strykningar (2 st) på Gevertska Gårdens västfasad, fortfarande med glans efter fem år.

Bild som visar att linoljan tränger långt in i t ex järn.

 

 

  • Måla aldrig i direkt sol, regn eller kyla. 

  • Stryk ut färgen så tunt som det bara går, med spänstiga penslar. 

  • Låt färgen torka ordentligt mellan strykningarna.